برونگرایی چیست؟


برون‌گرا (extroverted) به فردی گفته می‌شود که از تعامل با دیگران انرژی می‌گیرد و فعالیت‌های گروهی را به تنهایی ترجیح می‌دهد. کارل یونگ اولین فردی بود که درباره برونگرایی و مخالف آن درونگرایی نوشت. او بر این باور بود که می‌توان همه افراد را در یکی از این دو گروه قرار داد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر کربلایی، شما با ویژگی‌های برون‌گراها و نقاط ضعف و قوت آن‌ها آشنا می‌کنیم و به چند سؤال متداول پاسخ می‌دهیم.

ویژگی افراد برونگرا

ویژگی افراد برونگرا

ویژگی‌های افراد برونگرا عبارت‌اند از:

هیجان‎ زده هستند و انرژی زیادی دارند

زمانی که برون‌گراها در محیط‌های شلوغ قرار می‌گیرند و با دیگر افراد تعامل می‌کنند، هیجان‌زده و پرانرژی به نظر می‌رسند؛ بنابراین، شما می‌توانید این افراد را به‌آسانی در محیط‌های شلوغ شناسایی کنید.

از صحبت کردن و بودن در کنار تعداد زیادی از افراد لذت می برند

این افراد از صحبت‌کردن و به‌اشتراک‌گذاشتن عقاید خود با دیگران لذت می‌برند و اغلب در مهمانی‌ها و رویدادها در مرکز توجه هستند. آن‌ها با انجام این کارها انرژی ازدست‌رفته خود را بازیابی می‌کنند.

به دنبال گرفتن ایده و الهام از دیگران هستند

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت برونگرا این است که دوست دارند با صحبت‌کردن با دیگران ایده و الهام بگیرند. این ویژگی یکی از مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. برای مثال، زمانی که با دیگران ملاقات می‌کنند، می‌توانند برای مدتی طولانی صحبت کنند و از مکالمات به‌آسانی الهام بگیرند.

می توانند به آسانی سازگار شوند

این افراد می‌توانند به‌آسانی با محیط‌های جدید سازگار شوند و از فعالیت‌های اجتماعی جدید لذت ببرند. آن‌ها بر این باور هستند که آشنایی با افراد جدید تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و ارزشمند است.

در فعالیت های مختلف به صورت فعال شرکت می کنند

ازآنجایی‌که آن‌ها بسیار اجتماعی هستند و افراد بسیاری را در اطراف خود دارند، به صورت فعال در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کنند. درون‌گراها اغلب به‌سرعت در محیط‌های شلوغ احساس خستگی می‌کنند و برون‌گراها دقیقا برعکس این افراد هستند.

خوش بین هستند و اعتماد به نفس بالایی دارند

این افراد نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند؛ ولی، به آینده خوش‌بین هستند و اعتمادبه‌نفس بالایی دارند؛ زیرا، به معاشرت و تعامل مستقیم با افراد مختلف عادت کرده‌اند و دوستان بسیاری دارند.

تفاوت برونگرایی و درونگرایی در چیست؟

برونگرایی (extroverted) و درونگرایی مخالف یکدیگر هستند. درونگراها برخلاف برون‌گراها از تنهایی انرژی می‌گیرند و ترجیح می‌دهند زمانی را به بودن در دنیای درونی احساست و افکار خود اختصاص دهند. همچنین این افراد برخلاف برون‌گراها دارای دوستان کمی هستند.

درونگرایی نباید با احساس خجالت یا اضطراب اجتماعی اشتباه گرفته شود. البته به خاطر داشته باشید که برخی از افراد درونگرا خجالتی و مضطرب هستند. درون‌گراها ممکن است مهارت‌های اجتماعی بالایی داشته باشند و هنگام ملاقات با افراد دچار اضطراب نشوند؛ ولی، با این وجود، آن‌ها به تنهایی نیاز دارند تا انرژی خود را پس از موقعیت‌های اجتماعی بازیابی کنند؛ زیرا، انرژی خود را در موقعیت‌های اجتماعی مصرف می‌کنند.

extroverted

آیا درونگرا‌ها و برونگرا‌ها می توانند دوست باشند؟

این دو گروه و افرادی که در بین این دو گروه قرار می‌گیرند، می‌توانند دوستان بی‌نظیری برای یکدیگر باشند و از دوستی‌های خود سود قابل توجهی را ببرند. اگر برون‌گراها به خاطر داشته باشند که دوستان درون‌گرا به تنهایی نیاز دارند، از نظر عاطفی به‌صورت قابل توجهی آسیب نخواهند دید. به عبارت دیگر، هر دو این گروه‌ها باید درک کنند که رفتارهای هر یک از دوستان بازتابی از شخصیت منحصربه‌فرد آن‌هاست و نباید به علت این رفتارها آزرده‌خاطر شوند. هر تعامل، فرصتی برای شناخت بهتر دوستتان است.


بیشتر بخوانید: تفاوت درونگرایی و برونگرایی چیست؟


چرا برخی افراد برونگرا هستند؟

افراد به علت ژنتیک خود که ناشی از نحوه شکل‌گیری و رشد ژن‌ها در مغز است، برون‌گرا می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که عملکرد دوپامین یکی از دلایل برون‌گرا بودن برخی از افراد است. برای مثال، ژن‌های کنترل‌کننده عملکرد دوپامین تفاوت‌های شخصیتی را در میزان لذت‌بردن افراد از چیزهای ناآشنا و جدید پیش‌بینی می‌کنند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که نحوه یادگیری درون‌گراها با توجه به حساسیت بالای آن‌ها به پاداش‌ها به علت سیستم دوپامین واکنش‌پذیر با برون‌گراها متفاوت است.

همچنین عوامل محیطی مانند نحوه بزرگ‌شدن نیز نقشی را در تمایل به برونگرایی یا درونگرایی ایفا می‌کند.

نقاط قوت برونگراها

نقاط قوت این افراد عبارت‌اند از:

  • روابط صمیمی: این افراد انرژی زیادی را به ایجاد و حفظ روابط اختصاص می‌دهند؛ بنابراین، می‌توانند روابطی محکم و صمیمی با دیگران داشته باشند. این نقطه قوت نه تنها به‌زیستی آن‌ها را بهبود می‌دهد، بلکه از ابتلای آن‌ها به شرایط روانی جلوگیری می‌کند. برای مثال، تحقیقی در سال 2018 نشان داد که پرستاران برون‌گرا در مقایسه با پرستان درون‌گرا کمتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوند؛
  • مهارت‌های اجتماعی: ازآنجایی‌که برون‌گراها همواره به دنبال تعامل اجتماعی هستند، انگیزه بسیاری برای بهبود مهارت‌های اجتماعی خود دارند؛ بنابراین، آن‌ها اعتمادبه‌نفس بالایی در موقعیت‌های اجتماعی دارند. البته به خاطر داشته باشید که همه برون‌گراها دارای اعتمادبه‌نفس بالایی در موقعیت‌های اجتماعی نیستند. تحقیقی در سال 2022 نشان داد فقط یک‌سوم از افرادی که اضطراب اجتماعی دارند، درون‌گرا هستند؛
  • اعتمادبه‌نفس بالاتر: تحقیقات نشان می‌دهند که برون‌گراها دارای اعتمادبه‌نفس بالاتری در مقایسه با درون‌گراها هستند؛ زیرا، آن‌ها به مهارت‌های اجتماعی خود اطمینان دارند. البته فرهنگ کشورها نیز ممکن است دلیل این امر باشد. برای مثال، افراد در فرهنگ‌های غربی اغلب برونگرایی را بهتر از درونگرایی می‌دانند و برون‌گراها را بیشتر تحسین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟ 


نقاط ضعف برونگراها

نقاط ضعف این افراد عبارت‌اند از:

  • از تنهایی بیزار هستند: این افراد نمی‌توانند برای مدتی طولانی تنها بمانند. در دوران دنیاگیری کووید-19، رعایت فاصله فیزیکی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ضروری بود. محققان دریافتند که در این دوران، درون‌گراها در مقایسه با برون‌گراها احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی بیشتری را گزارش کردند؛
  • کمتر با دیگران همکاری می‌کنند: تحقیقی در سال 2020 نشان داد که درون‌گراها به پیشنهادهای دیگران گوش دادند و در طول وظایف گروهی با دیگران همکاری کردند؛ ولی، بیشتر برون‌گراها به ایده‌های خودشان اهمیت دادند؛
  • مستعد مصرف الکل هستند: تحقیقی در سال 2022 نشان داد که دانشجویان برون‌گرا در مقایسه درون‌گراها بیشتر الکل مصرف می‌کنند. همچنین آن‌ها بیشتر از دیگران در سال چهارم تحصیل خود دچار مشکلات مرتبط با الکل می‌شوند. این امر ممکن است به محیط دانشجویان مرتبط باشد. به عبارت دیگر، ازآنجایی‌که برون‌گراها بیشتر از دیگران در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند، احتمال مصرف الکل در آن‌ها بیشتر است.

ویژگی‌های افراد برونگرا

شغل های مناسب یک برونگرا

شغل‌هایی که نیازمند تعامل با مردم هستند، مانند مشاغل خدماتی یا مدیریتی، می‌توانند برای برون‌گراها مناسب باشند. ازآنجایی‌که شغل‌های زیر شامل موقعیت‌های اجتماعی بسیاری هستند، برای این افراد مناسب هستند:

  • کارمند فروش
  • مدیر محصول، بازاریابی، تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی
  • برنامه‌ریز رویداد
  • متخصص بهداشت و درمان مانند کاردرمانگر، پرستار و روانپزشک
  • معلم
  • مشاغلی در رستوران، بیمارستان و صنعت خدمات
  • مشاغلی در هنرهای نمایشی مانند بازیگر، خواننده یا مجری
  • نماینده ادبی، مسئول استعدادیابی و مدیربرنامه ورزشی
  • مهماندار هواپیما
  • مشاور املاک
  • مسئول روابط‌عمومی
  • مسئول کتابخانه
  • مسئول پذیرش
  • راهنمای تور
  • نویسنده یا خبرنگار گردشگری
  • مربی بدنسازی
  • وکیل
  • آرایشگر

این افراد تمایلی به به‌تنهایی کارکردن، کارکردن از خانه یا کارکردن در دفتری جدا از دیگر کارمندان ندارند. البته اگر این افراد در چنین مشاغلی فرصت‌های بسیاری برای صحبت‌کردن با دیگران داشته باشند، ممکن است از آن‌ها لذت ببرند.


بیشتر بخوانید : اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟


آیا برونگرایی از درونگرایی ارزشمندتر است؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که افراد برونگرا به دلیل مهارت‌های اجتماعی بالا و انرژی تمام‌نشدنی در موقعیت‌های اجتماعی بهتر از دیگر افراد هستند؛ ولی، به خاطر داشته باشید که مهم نیست به برونگرایی تمایل دارید یا به درونگرایی، هیچ یک بهتر و ارزشمندتر از دیگری نیست؛ زیرا، هر دو آن‌ها دارای نقاط ضعف و قوت منحصربه‌فردی هستند. همچنین می‌توان گفت که آن‌ها تنها یکی از جنبه‌های شما هستند.

آیا می توان از فردی درونگرا به شخصیتی برونگرا تبدیل شد؟

برخی از افراد بر این باور هستند که افرادی با شخصیت درونگرا همیشه درون‌گرا باقی می‌مانند؛ ولی، خوب است بدانید که این عقیده به‌صورت کامل صحیح نیست. شخصیت‌های افراد با افزایش سن پایدارتر می‌شوند؛ ولی، ثابت نیستند. ممکن است فردی درون‌گرا برون‌گراتر شود و فردی برون‌گرا درون‌گراتر شود. برای مثال، فردی درون‌گرا ممکن است به علت افزایش اعتمادبه‌نفس و تجربه در موقعیت‌های اجتماعی برون‌گراتر شود یا فردی برون‌گرا به علت افزایش سن و درون‌نگری درون‌گراتر شود.

مقوله برونگرایی

جمع بندی نهایی

برون‌گراها از بودن در کنار دیگران انرژی می‌گیرند و دوست ندارند برای مدتی طولانی تنها باشند. درون‌گراها برخلاف این افراد از تنها بودن انرژی می‌گیرند و دوست ندارند برای مدتی طولانی در کنار دیگران باشند. البته هر دو این گروه‌ها می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و دوستان بی‌نظیری برای یکدیگر باشند. همچنین به خاطر داشته باشید که هیچ یک از آن‌ها از دیگری بهتر یا بدتر نیست و هر یک دارای نقاط ضعف و قوت منحصربه‌فردی است.

برونگرایی ممکن است با اختلال شخصیت نمایشی یا اختلال شخصیت خودشیفته اشتباه گرفته شود؛ زیرا، تمایل به بودن در مرکز توجه از نشانه‌های هر سه آن‌ها محسوب می‌شود. اگر تصور می‌کنید که دچار یکی از این اختلالات شخصیتی شده‌اید یا مشکلی در روابط شما با برون‌گراها و دیگر درون‌گراها وجود دارد، ما به شما توصیه می‌کنیم که به مطب پزشک معتبری مانند دکتر کربلایی مراجعه کنید. همین امروز می‌توانید نوبتی را برای ملاقات با دکتر کربلایی رزرو کنید و اولین قدم را به سمت بهبود نقاط ضعف و به‌زیستی خود بردارید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید

نوبت خود را اینترنتی ثبت کنید

دریافت نوبت دکتر