علائم بیش فعالی در بزرگسالان چیست؟


متاسفانه بیش فعالی یا اختلال ADHA فقط کودکان را درگیر نمی‌کند و ما شاهد بروز این اختلال در بزرگسالان نیز هستیم. درواقع مبتلایان به این اختلال نسبت به سایرین بیشتر فعالیت‌های بدنی و ذهنی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا در اجتماع یا در زندگی شخصی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شوند.
در این مقاله از سایت دکتر کربلایی مفصل به بررسی اختلال ADHA می‌پردازیم تا اگر شما یا نزدیکانتان دچار این بیماری هستید، درک بهتری از آن داشته باشید.

اختلال کمبود توجه

بیش فعالی در بزرگسالان به چه صورت است؟

متاسفانه بیش فعالی در بزرگسالان نوعی وضعیت رفتاری است که به آن اختلال عصبی نیز گفته می‌شود و فرد مبتلا بیش‌تر از سایر افراد نرمال، فعالیت‌های ذهنی و فیزیکی دارند. در این حالت این افراد امکان دارد که به دلیل همین فعالیت‌های بیش از حد، یا به خود یا به دیگران بدون اینکه خودشان بخواهند، آسیب وارد کنند. ضمن اینکه این افراد نه تنها در زندگی شخصی بلکه در اجتماع هم با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند.

بزرگسالان بیش فعال نمی‌توانند به خوبی تمرکز کنند، احساسات آنها ثابت نیست و متاسفانه با هیجانات رفتاری متعددی درگیر می‌شوند.

ADHD وقتی بزرگسالان را درگیر می‌کند، قطعا در دوران کودکی خود با آن مواجه شده‌اند ولی  تشخیص داده نشده و درنتیجه درمانی هم نداشته‌اند یا درمان‌هایی که انجام شده است، کافی نبوده  و اثری نداشته است و از این رو در بزرگسالی دوباره با آن مواجه می‌شوند که متاسفانه تشخیص آن در سنین بالا، بسیار دشوار است.

علت بروز بیش فعالی در بزرگسالی

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، هیچ دلیل ثابت علمی و تخصصی که نشان دهد چرا افراد به بیش فعالی مبتلا می‌شوند، وجود ندارد. اما همین تحقیقات نشان می‌دهد که اگر بزرگسالان به این اختلال عصبی مبتلا شوند ممکن است موارد زیر در ابتلای آنها نقش داشته باشد:

  • ژنتیک
  • شرایط و آسیب محیطی
  • آسیب مغزی
  • استرس و اضطراب
  • مصرف مواد مخدر
  • اختلالات خواب
  • عوامل روانی
  • عوامل زمینه‌ای
  • کمبود توجه
  • وزن کم هنگام تولد

علائم بیش فعالی در بزرگسالان

طبق تحقیقاتی که روی بیماران مبتلا به بیش فعالی در بزرگسالی انجام شده است، می‌توان گفت که نشانه‌های اختلال کم‌توجهی یا همان بیش ‌فعالی در هر فرد نسبت به فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد. شرایط و نوع و شدت بیماری نیز در این تفاوت نشانه‌ها دخیل هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم اختلال کمبود توجه در بزرگسالی را بررسی کرده‌ایم.

علائم بیش فعالی در بزرگسالان

آشفتگی و بی نظمی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان

زمانی که بزرگسالان به این نوع از اختلال روان مبتلا شوند، زندگی خود را مملو از آشفتگی و بی‌نظمی می‌کنند. درواقع این افراد نمی‌تواند کارها و رفتار خود را سازماندهی کند و آنها را با نظم پیش ببرد. این افراد در اینکه تشخیص دهند کدام کار یا فعالیت نسبت به بقیه اولویت دارد، ناتوان هستند و قادر نیستند در زمان درست، وظایف و آنچه که به عنوان یک مسئولیت بر دوششان است، انجام دهند.

مسائل مربوط به برقراری ارتباط

نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان مبتلا به اختلال کم توجهی نمی‌توانند در برقراری ارتباط با دیگران موفق باشند. این افراد در داشتن روابط اجتماعی و حتی فردی دچار ضعف و مشکل جدی هستند.  این ارتباط چه ارتباط جمعی باشد چه یک رابطه شخصی و دو نفره، با مشکل مواجه می‌شود؛ زیرا این افراد در اصلِ برقرار کردن ارتباط با دیگران، ضعف دارند.

عدم تمرکز 

بزرگسالانی که به ADHA مبتلا می‌شوند، به دلیل ابتلا به اختلال روان نمی‌توانند مانند سایر افراد، تمرکز خود را در مسائل مختلف حفظ کنند. درواقع این افراد قادر به تمرکز روی یک موضوع خاص، فعالیت، هنر و... نیستند و به‌وضوح می‌توان این مشکل را در افرادی که از نوعِ شدیدتر این اختلال رنج می‌برند، تشخیص داد.

بی قراری و اضطراب از علائم بیش فعالی در بزرگسالان

بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که به اختلال کمبود توجه مبتلا می‌شوند، رفتاری متفاوت نسبت به سایرین از خود بروز می‌دهند. مثلا بی‌قراری و اضطراب از نشانه‌های بارز این افراد است و استرس و بی‌قراری محسوسی در آنها مشاهده می‌شود. زیرا نمی‌توانند در یک مکان برای زمانی مشخص و طولانی حضور پیدا کنند؛ ضمن اینکه در آنها معمولا حرکات مکرر دست و سر را مشاهده می‌کنید.
 این افراد به دلیل این مشکل، دچار چالش‌های روانی و اجتماعی متعددی می‌شوند که زندگی شخصی و اجتماعی را برایشان سخت می‌کند.

مشکلات عاطفی

متاسفانه بیش فعالی باعث می‌شود تا مبتلایان به این اختلال، نتوانند روابط شخصی پایدار و مناسبی را تجربه کنند. درواقع از آنجا که این افراد دچار نقص توجه و انضباط هستند، روابط عاطفی که با شریک خود برقرار می‌کنند، دچار اختلال می‌شود و اثر منفی بر آن می‌گذارد. این افراد نمی‌توانند عصبانت و خشم خود را کنترل کنند، نمی‌توانند به‌درستی احساسات خود را کنترل یا آنها را بیان کنند، قادر نیستند عواطف خود را به درستی و در زمان درست نشان دهند و این لطمه بزرگی به آنها می‌زند و مشکلات عاطفی متعددی را برایشان ایجاد می‌کند.

دست نکشیدن از انجام یک کار خاص

بزرگسالان مبتلا به اختلال کم‌توجهی هم نمی‌توانند روی انجام یک فعالیت خاص تمرکز کنند و هم قادر نیستند زمانی که کاری را انجام می‌دهند، از آن دست بکشند. متاسفانه این افراد اصرار به انجام مداوم و پی‌درپی یک کار مشخص دارند و زمانی که به آن مشغول می‌شوند، نمی‌توانند به‌راحتی دست از آن بکشند.

مشکلات مدیریت زمان

مبتلایان به ADHA اگر در بزرگسالی با این اختلال درگیر شوند، توانایی مدیریت زمان نخواهند داشت. درواقع با این مشکل، نمی‌توانند به تعهد زمانی که نسبت به کارهای مختلف دارند، پایبند بمانند. در اجرای برنامه‌های خود طبق زمان پیش نمی‌روند و به مشکل می‌خورند و این مسئله در زندگی اجتماعی و کاری آنها خلل بزرگی ایجاد می‌کند.

 فراموشی

متاسفانه فراموشی، یکی دیگر از نشانه‌های افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی در بزرگسالی است. این افراد به نسبت سایرین فراموشکارتر هستند و این مشکل به دلیل بیماری است که به آن مبتلا هستند. آنها هم در حافظه کوتاه‌مدت و هم در حافظه بلندمدت خود در بسیاری موارد، با مشکلات و نقص مواجه می‌شوند.

 ADHD

خود انگاری منفی

متاسفانه خودانگاری منفی در بزرگسالانی که دچار اختلال بیش فعالی می‌شوند، بیشتر مشهود است. این افراد از آنجا که با مشکلات زیادی از جمله مواردی که تاکنون گفتیم مثل عدم تمرکز، عدم برقراری ارتباط با دیگران، نداشتن روابط عاطفی درست، فراموشی و... مواجه هستند، در محیط کار و اجتماع با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا اغلب با شکست در فعالیت و روابط شخصی و اجتماعی مواجه می‌شوند و کمتر موفقیت را تجربه می‌کنند. این است که احساس منفی و بدی در مورد خودشان پیدا می‌کنند.

بی انگیزگی

بی‌انگیزکی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کودکانی است که ADHA دارند، ولی اگر در بزرگسالان بروز کند، متاسفانه شاهد مشکلات دیگری مثل بی‌نظمی و آشفتگی آن هم به‌صورت همزمان در این افراد خواهیم بود. این مشکلات و اختلالات باعث می‌شود که فرد نتواند انگیزه کافی در انجام یک فعالیت، برقراری ارتباط، به اتمام رساندن کاری که انجام می‌داده است و... داشته باشد. درواقع انجام فعالیت با بروز این حس در این افراد، با دشواری و سختی زیادی همراه است.

احساس خستگی بیش از حد

درست است که یکی از نشانه‌های تشخیص بیش فعالی در بزرگسالان، تحرک بیش از حد نسبت به سایرین مثل حرکت مداوم دست، سر و... است ولی افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، دچار احساس خستگی بیش از حد می‌شوند. این افراد ممکن است به دلیل آنکه خواب درستی ندارند، یا تحرکشان زیاد است، این حس ناخوشایند را داشته باشند.

 مشکلات جسمانی

متاسفانه بزرگسالانی که به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی مبتلا هستند، نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطرات مرنبط با مشکلات جسمانی قرار دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که خطر آسیب سیستم عصبی، تنفسی، متابولیکی و اسکلتی عضلانی آنها به نسبت دیگران بیشتر است و آنها در مقایسه با افرادی که به این اختلال مبتلا نیستند، بیشتر به زوال عقل، بیماری قلبی و عروقی و حتی پارکینسون مبتلا می‌شوند.

 سوء مصرف مواد

طبق تحقیقات پزشکی که روی مبتلایان به بیش فعالی انجام شده است، نشان می‌دهد که احتمال درگیر شدن به مصرف مواد در این افراد بالاست. درواقع سو مصرف مواد می‌توان اعتیاد به مصرف یک نوع ماده غذایی باشد یا مصرف یک ماده مخدر!

درمان بیش فعالی بزرگسالان در کلینیک دکتر کربلایی

در طول این مقاله به بررسی اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی پرداختیم و توضیح دادیم که مبتلایان به این اختلال در دوران بزرگسالی با چه چالش‌ها و مشکلاتی چه در زندگی شخصی و فردی و چه در زندگی اجتماعی و کار مواجه هستند. از این رو مراجعه به روانشناس و روانپزشک متخصص که سابقه چندین ساله در تشخیص و درمان این نوع اختلال دارد، بسیار مهم است. ما کلینیک دکتر کربلایی را پیشنهاد می‌دهیم زیرا گروه تخصصی مغز و اعصاب و روان دکتر کربلایی  که برگرفته از یک همکاری گروهی متخصصین مغز و اعصاب و اعصاب و روان برتر کشور است، اقدامات مهم و اثربخشی در درمان این بیماری و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب و روان انجام می‌دهد.
 
کلینیک مغز و اعصاب دکتر کربلایی مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تشخیصی نوار مغز، نوار عصب و عضله و کلینیک اعصاب و روان (روانپزشکی) دارای تست‌های تشخیصی و روان‌سنجی به‌روز و دستگاه نقشه‌برداری مغز است و این افراد متخصص آماده خدمت‌رسانی به مراجعان عزیز هستند. کافی است از طریق پل‌های ارتباطی درج‌شده در سایت، با کلینیک تماس بگیرید.

درمان بیش فعالی بزرگسالان در کلینیک دکتر کربلایی

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت درکت کربلایی به معرفی بیش فعالی یا اختلال کمبود توجه در بزرگسالان، علائم آن علت بروز این اختلال و روش پرداختیم. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا اگر سوالی در مورد این بیماری دارید، حتما در بخش نظرات مطرح کنید تا پاسخ دهیم.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید

نوبت خود را اینترنتی ثبت کنید

دریافت نوبت دکتر