درمان پارکینسون با rTMS

آیا درمان پارکینسون با آر تی ام اس rtms امکان‌پذیر است؟ اگر این سؤال ذهن شما را به خود مشغول کرده است، می‌توانیم پاسخی مثبت به آن بدهیم. تحریک مغناطیسی مغز، داروها، فیزیوتراپی و روش‌های درمانی دیگر می‌توانند به افراد مبتلا به پارکینسون کمک کنند علائم خود را کاهش دهند و زندگی طولانی‌تر و راحت‌تری را داشته باشند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر کربلایی، شما را با علائم و روش‌های درمان بیماری پارکینسون و مراحل، مزایا، معایب و تعداد جلسات درمان این بیماری با rtms آشنا می‌کنیم.

درمان پارکینسون با rTMS

بیماری پارکینسون چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پارکینسون نوعی اختلال عصبی است که روی سیستم حرکتی بدن تأثیر می‌گذارد. علائم این بیماری به‌تدریج بدتر می‌شوند و کیفیت زندگی را به‌صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند. حرکات کند، لرزش، حرکات غیرارادی، مشکل در راه‌رفتن و مشکل در حفظ تعادل از علائم حرکتی این بیماری به شمار می‌روند. همچنین این بیماری دارای علائم غیرحرکتی مانند اختلالات شناختی، اختلالات سلامت روان، زوال عمل، اختلالات خواب، درد و اختلالات حسی نیز است.

تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین، اگر این علائم را در خود یا یکی از اعضای خانواده مشاهده می‌کنید، حتما با پزشکی معتبر برای ارزیابی و تشخیص صحیح بیماری خود ملاقات کنید.

انواع روش های درمانی پارکینسون

متأسفانه، درمان پارکینسون به‌صورت کامل امکان‌پذیر نیست؛ ولی، روش‌های درمانی مختلفی مانند داروها، جراحی، توان‌بخشی و تحریک مغناطیسی مکرر مغز می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. داروی ترکیبی لوودوپا/کاربیدوپا که متداول‌ترین دارو برای این بیماری محسوب می‌شود، می‌تواند میزان دوپامین را در مغز افزایش دهد. داروی دیگری به نام آنتی‌کولینرژیک‌ها می‌تواند به کاهش حرکات غیرارادی عضلات کمک کند.

همچنین تحریک مغناطیسی مکرر مغز می‌تواند لرزش و نیاز به داروها را کاهش دهد. توان‌بخشی نیز که شامل تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی مانند آموزش قدرت، آموزش راه‌رفتن و حفظ تعادل و آب‌درمانی است، می‌تواند به بهبود عملکرد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری و دیگر بیماری‌های عصبی دژنراتیو کمک کند.

مراحل درمان پارکینسون با آر تی ام اس

در درمان پارکینسون با آر تی ام اس، از دستگاه خاصی که دارای سیم‌پیچ مغناطیسی است، استفاده می‌شود. متخصص در جلسه اول، دوز تحریک (میزان انرژی لازم برای تحریک سلول‌های مغز) را با توجه به نیازهای بیمار تعیین می‌کند. مراحل درمان این بیماری با rTMS عبارت‌اند از:

1. ابتدا متخصص از بیمار می‌خواهد که روی صندلی در هر حالتی که راحت است، دراز بکشد
  2. متخصص پس از تعیین دوز تحریک مناسب، سیم‌پیچ مغناطیسی را در بالای سر بیمار قرار می‌دهد تا سیم‌پیچ پالس‌های الکترومغناطیسی را به بخش خاصی از مغز ارسال کند. بیمار در طول درمان کاملا بیدار است و متخصص هیچ دارویی را به او نمی‌دهد
  3. بیمار پس از پایان جلسه درمانی می‌تواند بلافاصله رانندگی کند و فعالیت‌های روزمره زندگی خود را انجام دهد

آیا درمان پارکینسون با آر تی ام اس معایبی دارد؟

معایب درمان پارکینسون با آر تی ام اس rTMS عبارت‌اند از:

• بیماران باید زمان قابل توجهی را به آن اختصاص دهند: بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون باید حداقل 5 روز در هر هفته به مدت 4 الی 6 هفته یا حتی بیشتر به مرکز آرتی‌ام‌اس بروند؛ بنابراین، اگر افراد مشغله زیادی داشته باشند یا مسافت بین آن‌ها و این مرکز بسیار طولانی باشد، ممکن است تمایلی به امتحان‌کردن این روش درمانی نداشته باشند
  • ممکن است تجربه ناخوشایندی برای برخی از افراد باشد: برخی از افراد مبتلا به پارکینسون که در جلسات rTMS شرکت می‌کند، احساس می‌کنند چیزی به سرشان در طول جلسه ضربه می‌زند؛ ولی، خوب است بدانید که این احساس خفیف معمولا بلافاصله پس از خاموش‌شدن دستگاه rtms برطرف می‌شود و بسیاری از بیماران در جلسات بعدی چنین حسی را دوباره تجربه نمی‌کنند
  • تحریک مغناطیسی مغز در هر شهری در دسترس نیست: البته همواره به تعداد این مراکز در کشور ما افزوده می‌شود؛ ولی، همانند داروهای پارکینسون و مراکز فیزیوتراپی به‌ویژه در شهرهای کوچک‌تر در دسترس نیستند
  • ممکن است برخی از افراد را دچار تشنج کند: اگر در گذشته دچار تشنج یا بیماری صرع شده‌اید یا اکنون دچار یکی از آن‌ها هستید، حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید؛ زیرا، پزشک ممکن است این روش را به افراد مبتلا به تشنج یا صرع پیشنهاد نکند. اگر متخصص این روش درمانی آموزش‌دیده و باتجربه باشد و از تمامی دستورالعمل‌های استفاده از دستگاه آرتی‌ام‌اس پیروی کند، احتمال تشنج به صفر نزدیک می‌شود
  • این روش برای برخی از افراد مناسب نیست: اگر فلزاتی مانند گیره آنوریسم یا استنت فلزی در بدن خود دارید یا کاشت حلزون انجام داده‌اید، این روش مناسب شما نیست؛ زیرا، میدان‌های مغناطیسی این روش می‌توانند فلزها را گرم کنند و شما را با مشکلاتی روبه‌رو کنند

آیا درمان پارکینسون با آر تی ام اس معایبی دارد؟

مزایا درمان پارکینسون با دستگاه آر تی ام اس

مزایای درمان پارکینسون با آر تی ام اس rTMS عبارت‌اند از:

• غیرتهاجمی است: منظور ما از غیرتهاجمی‌بودن این است که نیازی به جراحی یا بازکردن بخشی از بدن ندارد. همچنین این روش از اشعه یا شوک الکتریکی استفاده نمی‌کند؛ بنابراین، ایمن‌تر است و عوارض جانبی کمتری دارد
  • سرپایی است: بیماران برای بهره‌مندی از فواید تحریک مغناطیسی مکرر مغز نیازی نیست در بیمارستان بستری شوند. همچنین ازآنجایی‌که بیماران لازم نیست هیچ‌گونه داروی بی‌حسی یا بیهوشی را مصرف کنند، بلافاصله پس از پایان جلسه می‌توانند رانندگی کنند و فعالیت‌های روزمره خود مانند خانه‌داری و وظایف خود در شرکت را انجام دهند
  • بیماران را با عوارض جانبی داروها روبرو نمی‌کند: داروهایی که برای درمان پارکینسون تجویز می‌شوند، ممکن است عوارض جانبی بسیاری داشته باشند. با شرکت در جلسات rtms می‌توانید نیاز به داروها را کاهش دهید و به‌تبع آن، با عوارض جانبی آن‌ها کمتر روبه‌رو شوید
  • عوارض جانبی خفیف و نادری دارد: بسیاری از افراد پس از جلسات rTMS با هیچ‌گونه عارضه جانبی مواجه نمی‌شوند؛ ولی، برخی از افراد ممکن است ناراحتی سر، سردرد، گزگز یا خارش خفیفی را تجربه کنند

تعداد جلسات آر تی ام اس در درمان پارکینسون

تعداد جلسات درمان پارکینسون با rTMS به عوامل مختلفی مانند علائم شما بستگی دارد و حتی ممکن است به دلیل بهبود یا پیشرفت علائم شما کاهش یا افزایش یابد. برای مثال، تعداد جلسات این روش درمانی ممکن است حداقل 5 الی 10 جلسه باشد و اگر به دنبال تغییرات طولانی‌مدت هستید، ممکن است 40 جلسه باشد. مراجعه به دکتر متخصص مغز و اعصاب برای تعیین تعداد جلسات آرتی‌ام‌اس با توجه به نیازهای شما ضروری است.

تاثیر درمان rtms برای بیماری پارکینسون

تحریک مغناطیسی مکرر مغز از میدان‌های مغناطیسی برای تحریک بخش‌هایی از مغز که مسئول عملکرد حرکتی هستند، استفاده می‌کند. این روش غیرتهاجمی می‌تواند علائم متداول بیماری پارکینسون مانند لرزش و مشکل در حفظ تعادل را به‌صورت قابل توجهی بهبود دهد و به افراد مبتلا کمک کند زندگی مستقل‌تر و بهتری را داشته باشند.

تحریک مغناطیسی مکرر مغز جدیدترین درمان پارکینسون محسوب می‌شود؛ ولی، تحقیقات اولیه اثربخشی آن را نشان می‌دهند. این روش درمانی با هدف قراردادن مدارهای عصبی آسیب‌دیده مرتبط با اختلالات حرکتی می‌تواند به بهبود عملکردهای مغزی که به علت پارکینسون مختل شده‌اند، کمک می‌کند. با پیشرفت مداوم فناوری و انجام تحقیقات بیشتر درباره کاربردهای بالقوه rtms، محققان امیدوارند که این روش غیرتهاجمی به یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر برنامه درمانی بیماران مبتلا به پارکینسون تبدیل شود و به بهبود توانایی‌های حرکتی آن‌ها کمک کند.

درمان پارکینسون با آر تی ام اس (rTMS) در کلینیک دکتر کربلایی

اگر یکی از اعضای خانواده یا خودتان دچار بیماری پارکینسون شده‌اید و به دنبال مرکز معتبری برای درمان پارکینسون بدون دارو با روش‌هایی مانند rtms هستید، ما کلینیک مغز و اعصاب دکتر کربلایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پزشکان این کلینیک تلاش می‌کنند که یک برنامه درمانی جامع متناسب با نیازهای هر یک از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تدوین کنند.

اگر می‌خواهید از فواید rTMS در این کلینیک استفاده کنید و سؤالاتی در این باره دارید، همین امروز می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید و نوبتی را برای مشاوره با پزشکان این کلینیک دریافت کنید.

جدیدترین درمان پارکینسون

تحریک مغناطیسی مکرر مغز یکی از جدیدترین روش‌های درمان پارکینسون محسوب می‌شود که بخش‌هایی از مغز را که مسئول عملکرد حرکتی هستند، هدف قرار می‌دهد. درمان پارکینسون با آر تی ام اس rTMS دارای مزایا و معایبی است. این روش درمانی غیرتهاجمی است، عوارض جانبی خفیف و نادری دارد و نیاز به داروها را کاهش می‌دهد؛ ولی، زمان‌بر است، در شهرهای کوچک‌تر در دسترس نیست و افرادی که فلزاتی مانند گیره آنوریسم یا استنت فلزی در بدن خود دارند یا دچار تشنج یا تومور مغزی هستند، نباید از آن استفاده کنند.

اگر دچار بیماری پارکینسون هستید، با کمک تحریک مغناطیسی مکرر مغز می‌توانید زندگی طولانی‌تر و لذت‌بخش‌تری را داشته باشید و شدت علائم خود مانند لرزش دست خود را کاهش دهید. اگر سؤالاتی درباره rTMS دارید، می‌توانید آن‌ها خود را در بخش نظرات این مطلب بپرسید یا برای دریافت پاسخی دقیق‌تر، با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید و نوبتی را برای ملاقات با دکتر کربلایی رزرو کنید.