سردرد و انواع آن

در برخی اوقات، سردرد می‌تواند وحشتناک و ناتوان‌کننده باشد؛ ولی، بیشتر انواع آن با داروهای مسکن بدون نسخه قابل‌درمان هستند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر کربلایی، شما را با متداول‌ترین انواع سردرد آشنا می‌کنیم و به هر آنچه که باید درباره آن بدانید، مانند علل، روش‌های تشخیص و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

سردرد چیست؟

سردرد به درد در سر یا صورت گفته می‌شود و ممکن است ضربان‌دار، مداوم یا شدید باشد. سردردها ممکن است بیشتر از آنچه مردم تصور می‌کنند، پیچیده باشند. انواع مختلف سردرد دارای علائم و علل متفاوت هستند و به درمان‌های متفاوتی نیاز دارند. زمانی که نوع سردردهای خود را بدانید، خواهید توانست بهترین روش درمان را پیدا کنید.

علت انواع سردرد چیست؟

متداول‌ترین دلایل سردردها عبارت‌اند از:

• بیماری‌ها: که شامل عفونت، سرماخوردگی و تب هستند. همچنین سردرد همراه با شرایطی مانند سینوزیت (التهاب سینوس‌ها)، عفونت گلو یا عفونت گوش متداول است. در برخی موارد، ممکن است ناشی از ضربه به سر باشد
  • استرس: استرس عاطفی، افسردگی، مصرف الکل، نخوردن وعده‌های غذایی، تغییر در الگوهای خواب و مصرف بیش از اندازه داروها می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند
  • عوامل محیطی: که شامل دود تنباکو، بوهای تند مواد شیمیایی خانگی یا عطرها، آلرژن‌ها یا غذاهای خاصی هستند. استرس، آلودگی، سروصدا، نور و تغییرات آب‌وهوایی نیز می‌توانند از محرک‌های احتمالی باشند
  • ژنتیک: سردردها به‌ویژه میگرن ممکن است ارثی باشند. در خانواده 90% از کودکان و نوجوانانی که میگرن دارند، افرادی مبتلا به میگرن وجود دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر هر دو والدین دچار میگرن باشند، احتمال ابتلای فرزندان آن‌ها به میگرن حدود 70% است. اگر تنها یکی از والدین دچار میگرن باشد، احتمال ابتلای فرزندان آن‌ها به میگرن 25 الی 50% می‌شود

تشخیص سردرد چگونه انجام می شود؟

اولین قدم برای تشخیص سردرد، صحبت با متخصص سردرد است. این متخصص ابتدا سر شما را معاینه می‌کند و سپس سؤالاتی درباره علائم و شدت آن‌ها می‌پرسد. پاسخ‌هایی دقیق به این سؤالات بدهید و فهرستی از مواردی که باعث ایجاد درد در سر شما می‌شوند یا آن را بدتر یا بهتر می‌کنند، تهیه کنید و به پزشک بدهید.

پزشک برای تشخیص نوع سردردها اغلب به آزمایش‌های تشخیصی نیازی ندارد؛ ولی، در برخی اوقات، پزشکان سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرای را تجویز می‌کنند تا ببینند چه مشکلی در مغز باعث ایجاد سردرد می‌شود. آزمایش تصویربرداری اشعه ایکس جمجمه نمی‌تواند کمکی به پزشک بکند. اگر زمانی که سردرد داشتید، غش کرده‌اید، آزمایش نوار مغز ضروری است.

تشخیص سردرد

انواع سردرد

محققان توانسته‌اند بیش از 150 نوع سردرد را شناسایی کنند. متداول‌ترین انواع سردرد عبارت‌اند از:

سردرد خوشه ای

تحقیقات نشان می‌دهند که 1 نفر از هر 1000 نفر دچار این نوع شدید و تکرارشونده است. درد این نوع معمولا در پشت یا اطراف یکی از چشم‌ها به‌صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و بین 15 دقیقه الی 3 ساعت طول می‌کشد. اشک‌آلود شدن چشم‌ها، تورم پلک چشم، گرفتگی یا آبریزش بینی، حساسیت به نور و صدا و بی‌قراری از دیگر علائم سردرد خوشه‌ای محسوب می‌شوند.

سردرد تنشی

تحقیقات نشان می‌دهند که بسیاری از افراد (حدود 78%) در مقطعی از زندگی خود دچار نوع تنشی می‌شوند. این نوع معمولا مداوم است و در هر دو سمت سر احساس می‌شود. حساسیت صورت، سر، گردن و شانه‌ها، احساس فشار در پشت چشم‌ها و حساسیت به نور و صدا از علائم این نوع به شمار می‌روند. همچنین استرس، اضطراب و افسردگی از متداول‌ترین محرک‌های آن هستند.

سردرد صبحگاهی

این نوع ممکن است ناشی از کم‌آبی، میگرن، آپنه خواب و دندان قروچه باشد. اگر این نوع می‌تواند شما را از خواب بیدار کند، حتما به پزشکی معتبر مانند دکتر کربلایی مراجعه کنید.

سردرد گردنی و پشت سر

سردرد گردنی و پشت سر ناشی از مشکلاتی در گردن است. ناهنجاری‌های مهره‌های گردنی، آسیب به گردن و التهاب از دلایل این نوع به شمار می‌روند.

سردرد میگرنی

درد ضربان‌دار شدید در یک سمت از سر از مهم‌ترین علائم میگرن محسوب می‌شود. حساسیت به نور، صدا و بو، حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائم متداول آن هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به میگرن، هاله‌ای را پیش از ایجاد درد یا در طول آن تجربه می‌کنند. هاله به اختلالات بینایی و حسی مانند مشاهده خطوط زیگزاگ، ازدست‌دادن جزئی بینایی، بی‌حسی، گزگز، ضعف عضله و مشکل در صحبت‌کردن یا پیداکردن کلمات گفته می‌شود که معمولا بین 5 الی 60 دقیقه طول می‌کشد.

سردرد هیپنیک

نوع هیپنیک معمولا در افرادی که در دهه 50 زندگی خود هستند، ایجاد می‌شود. این درد ضربان‌دار که می‌تواند خفیف تا شدید باشد، معمولا در هر دو سمت از سر احساس می‌شود و می‌تواند افراد را از خواب بیدار کند. این نوع می‌تواند تا 3 ساعت طول بکشد و علائم دیگری مانند حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا داشته باشد.

سردرد هیپنیک

سردرد قاعدگی | سردرد هورمونی

این نوع اغلب ممکن است چندین روز قبل یا بعد از دوره قاعدگی یا در طول تخمک‌گذاری ایجاد شود. علائم این نوع شبیه به میگرن هستند؛ ولی، ممکن است بیشتر از آن طول بکشند. سردردهای هورمونی ممکن است ناشی از مصرف داروی ضدبارداری خوراکی، یائسگی یا بارداری نیز باشند.

سردرد پیشانی

بیشتر سردردها می‌توانند باعث ایجاد درد در پیشانی شوند. این نوع ممکن است علامت سردردهای تنشی، خوشه‌ای و سینوسی و خستگی چشم باشد و معمولا ارتباطی با مغز ندارد.

سردرد آلرژیک

در برخی اوقات، آلرژی‌ها می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند. این امر ممکن است ناشی از تجمع فشار سینوس به علت رینیت آلرژیک (تب یونجه) یا عوامل محیطی محرک باشد.

سردرد در بارداری

سردردهای خفیف در دوران بارداری متداول هستند. این سردردها در ماه‌های اولیه بارداری ایجاد می‌شوند و اغلب ناشی از تغییرات هورمونی هستند. سردرد افراد مبتلا به میگرن ممکن است پس از سه‌ماهه اول بارداری بدتر شود. این درد ممکن است ناشی از کم‌خوابی، قطع مصرف کافئین، کاهش قندخون، کم‌آبی، اضطراب، استرس، افسردگی و خستگی چشم نیز باشد.

سردرد و حالت تهوع

سردرد و حالت تهوع می‌توانند از علائم آنفولانزا، سرماخوردگی و کووید-19 باشند. همچنین قند خون کم، سدیم خون کم، کم‌آبی، بارداری و قاعدگی می‌توانند باعث ایجاد این دو علامت شوند.

سردرد سینوسی

این نوع همراه با سینوزیت (التهاب سینوس‌ها) رخ می‌دهد و معمولا ناشی از عفونت یا آلرژی است. درد ضربان‌دار در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها و پیشانی از علائم این نوع محسوب می‌شود. این درد ممکن است با حرکت بدتر شود و در دندان‌ها و فک نیز احساس شود.

سردرد در کودکان

متداول‌ترین نوع سردرد در کودکان، سردرد تنشی است؛ ولی، حدود 5% از کودکان دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. سردردهای بیشتر کودکان ناشی از بیماری، عفونت (مانند سرماخوردگی) یا تب هستند. برای مثال، سینوزیت و عفونت گلو یا گوش می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند.

سردرد در کودکان

عوارض سردرد؛ سردردهای خطرناک کدامند؟

متداول‌ترین عوارض سردردها ناشی از درمان آن‌ها هستند. برای مثال، مصرف بیش از اندازه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌تواند باعث ایجاد درد معده و خونریزی در دستگاه گوارش شود. سردرد برگشتی نیز یکی دیگر از متداول‌ترین عوارض مصرف بیش از اندازه داروهاست. همچنین خوب است بدانید که سردردهای ناشی از سکته مغزی هموراژیک، حمله ایسکمیک گذرا، آنوریسم، مننژیت و تومور مغزی از خطرناک‌ترین سردردها محسوب می‌شوند که عوارض بسیار خطرناکی دارند.

راه های درمان انواع سردرد چیست؟

روش درمان سردرد به عوامل مختلفی مانند نوع، شدت و علت آن بستگی دارد. پزشک ممکن است روش‌های مختلفی را تجویز کند یا شما را به پزشکان دیگری مانند متخصص گوش، حلق و بینی، دکتر مغز و اعصاب، اپتومتریست، متخصص فیزیوتراپی یا پزشک درد ارجاع دهد.

درمان سردرد در خانه

اگر سردردهای شما خفیف هستند و تکرارشونده نیستند، می‌توانید آن‌ها را با روش‌های زیر در خانه درمان کنید:

• در اتاقی ساکت و کم‌نور دراز بکشید
  • بخوابید
  • لباسی گرم یا سرد را روی پشت گردن یا پیشانی خود بگذارید
  • در هوای تازه بیرون قدم بزنید
  • یک لیوان آب بنوشید
  • عضلات گردن خود را کشش دهید
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن بخورید. اگر سردردهای شما شدید هستند، حتما به پزشکی معتبر مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروهای دیگری مانند داروهایی ضدافسردگی یا ضدتهوع را برای شما تجویز کند

درمان سردرد با طب سنتی

درمان سردرد با روش‌های طب سنتی زیر امکان‌پذیر است:

• دم‌نوش: تحقیقات نشان می‌دهند که دم‌نوش زنجبیل می‌تواند به کاهش درد میگرن، حالت تهوع و استفراغ کمک کند. دم‌نوش‌های دیگری مانند نعناع، بابونه و اسطوخودوس می‌توانند درد را کاهش دهند
  • طب سوزنی: در طب سوزنی که بخشی از طب سنتی چینی است، متخصصان سوزن‌های نازکی را روی سطح پوست قرار می‌دهند تا انرژی خود بدن را تحریک کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی روش مؤثری برای پیشگیری از میگرن و سردردهای تنشی و کاهش دفعات آن‌هاست

درمان سردرد با طب سنتی

دکتر علی کربلایی بهترین متخصص درمان سردرد

اگر دچار سردرد هستید و به دنبال کلینیک معتبری برای کاهش آن می‌گردید، ما کلینیک دکتر علی کربلایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دکتر علی کربلایی می‌تواند انواع سردردها را به‌درستی تشخیص دهد و بهترین روش‌های درمانی را با توجه به علائم و سوابق پزشکی شما تجویز کند. همین امروز می‌توانید نوبتی را برای ملاقات با این پزشک رزرو کنید و اولین قدم را برای رهایی از سردردها بردارید.

افراد بسیاری در مقطعی از زندگی خود دچار سردرد می‌شوند و در بیشتر اوقات، می‌توانند آن را با داروهای مسکن بدون نسخه درمان کنند؛ ولی، در برخی موارد، این علامت می‌تواند یکی از علائم بیماری‌ها باشد. اگر سردردهای شما مزمن هستند و روی زندگی شما تأثیر گذاشته‌اند، حتما به پزشک معتبری مانند دکتر علی کربلایی مراجعه کنید.